Ezine Q4

Deze maand heeft directeur Raymond Verheul een interview gegeven over de visie van Quamba People op de veranderingen in de markt van de field service engineers. Hieronder vindt u de uitwerking van dit interview, dat ook is gepubliceerd in het Service Management Magazine. Verder in deze E-Zine: robotisering en de bijbehorende kansen en bedreigingen voor de werkgelegenheid.

Nieuwe markt voor Quamba People

Onze huidige klanten vragen ons om ook de "ondersteunende" functies op het gebied van Field Services te leveren.
Omdat wij dit al herhaaldelijk succesvol hebben gedaan hebben wij besloten ons focusgebied te verbreden van Field Service Engineers naar Field Service engineers en ondersteunende functies.

U kunt nu ook bij ons terecht voor o.a. de volgende functies:

  • Logistiek medewerkers
  • Call Center medewerkers
  • Support medewerkers
  • Planners
  • Front-Office medewerkers

 
16-Q4
Interview : Markt voor tijdelijk servicepersoneel behoorlijk opgeschud

Door de opleving van de economie en nieuwe wetgeving hebben bedrijven meer behoefte aan tijdelijke buitendienstmedewerkers. Met alles erop en eraan. Om teleurstellingen te voorkomen, doen bedrijven die behoefte hebben aan technisch servicepersoneel er verstandig aan zich te onderscheiden.

Voor reguliere, steeds weer terugkerende servicewerkzaamheden zal een bedrijf niet snel tijdelijke krachten inhuren. Daarvoor gaat de voorkeur uit naar vast personeel. Het zijn vooral de langdurige projecten, zoals de aanleg van telecominfrastructuur, de wisseling van energiemeters en seizoensgebonden werk als het onderhoud van cv-installaties, waarbij de behoefte aan tijdelijk servicepersoneel groot is.

Bedrijven kunnen door de nieuwe Wet werk en zekerheid slechts drie tijdelijke contracten in twee jaar aanbieden. Door een uitzend-cao toe te passen, kunnen werkgevers deze termijn verlengen tot 5,5 jaar met meerdere contracten van verschillende duur. “Dit is een aantrekkelijke optie voor bedrijven die op zoek zijn naar flexibiliteit”, vertelt Raymond Verheul. Vanwege de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) neemt daarnaast het aantal zzp’ers af. De verantwoordelijkheid aan te tonen dat een zzp’er niet verkapt in loondienst is, ligt nu bij het bedrijf. “Dat schrikt veel opdrachtgevers af. Je ziet daardoor het aantal zelfstandigen afnemen. Sterker nog, ze solliciteren bij ons omdat ze weer in loondienst willen.”

Quamba People

Werk aan de winkel dus voor aanbieders van flexibele arbeid. Zo ook voor Quamba People, een organisatie die zich reeds tien jaar met succes volledig heeft toegelegd op het uitlenen van field service engineers en mbo-geschoolde buitendienstmedewerkers. Raymond: “Groot geworden met eindklanten als Ziggo en KPN, zoeken wij het nu in de breedte. Van graafwerkzaamheden tot het vervangen van printplaten en alles wat daar tussen zit: onderhoud aan koffiemachines, elektrotechnische installaties en slimme meters. We hebben nu continu 120 tot 150 jongens buiten lopen. Inmiddels neemt ook de vraag naar ondersteunende functies en field service engineers toe. Logistiek medewerkers bijvoorbeeld, of callcentermedewerkers en frontofficemedewerkers.”

Mismatch

De toegenomen vraag leidt inmiddels tot een mismatch met het aanbod. “We verschuiven van een werkgevers- naar een werknemersmarkt. Dat zien de field service engineers ook. Zij kunnen vaak kiezen uit meerdere aanbiedingen. Een keuze voor minder betaald en eentonig werk in de slimme metermarkt of interessanter en beter betaald werk bij een elektrotechnisch installatiebureau, is snel gemaakt. Een extreem voorbeeld was iemand die om half tien ’s morgens nog 11 euro per uur wilde verdienen en om half vijf 16 euro. Dat is overigens niet gelukt, niet bij ons tenminste.”

Zorgwekkend

Door deze verschuiving ontstaat een concurrentiestrijd tussen bedrijven die servicepersoneel nodig hebben. Bij lager betaald werk geven bedrijven bijvoorbeeld toestemming om de bedrijfsauto ook privé te gebruiken. Raymond vertelt: “Wij zien daarnaast dat bedrijven het werkpakket opsplitsen, zodat ze voor een deel de opleidingseisen kunnen verlagen. Ik vind dat een zorgwekkende ontwikkeling. Bij een splitsing tussen hoger opgeleide mensen en minder hoogopgeleide mensen wordt iedereen minder efficiënt ingezet, omdat ze over grotere afstanden moeten reizen. Laten we met zijn allen investeren in mensen om dezelfde interessante werkpakketten kwalitatief goed uit te voeren. Dat is een win-winsituatie.”

Kant-en-klaar

De uitzendbranche merkt daarnaast dat bedrijven steeds vaker een compleet pakket aanbesteden. “Ze vragen niet alleen een persoon, maar ook begeleiding in scholing, hr-werkzaamheden, mobiliteit, bereikbaarheid, tooling, planning en zelfs operationele aansturing gebaseerd op data. Bedrijven concentreren zich steeds meer op hun kernactiviteiten. Ze willen zich niet druk maken over veiligheidstrainingen, een bedrijfsauto en de uitgifte van gereedschap. Ze willen een kant-en-klare monteur waar ze per dag weer vanaf kunnen. Wil je klaar zijn voor de toekomst? Dan moet je daar als uitzendorganisatie in meegaan door mensen met auto, mobiele apparatuur en gereedschap aan te bieden.”

Bedrijfscultuur

Wat opvalt bij Field Service Engineers is dat ze een gemeenschappelijke deler hebben. Bedrijven zoeken allemaal ‘een communicatieve, representatieve, technisch handige vent die het leuk vindt om zelfstandig te werken en de hele dag op pad te zijn’. In die opzichten onderscheidt het ene bedrijf zich niet van het andere. Raymond: “Het is de cultuur die een bedrijf uniek maakt. Een bedrijf dat cijfermatig commercieel werken of juist amicale omgangsvormen het belangrijkste vindt: dat zegt iets over de persoonlijkheid die je zoekt. Maak dat inzichtelijk. Dan vergroot je de kans op succes. Je kunt voor een 7 of 8 gaan, maar als je iemand inhuurt die goed in de bedrijfscultuur past, dan is een 9 of 10 haalbaar. Ik ben er dan ook voorstander van om iemand één of twee dagen mee te laten lopen om te kijken of hij in de organisatie past. Niemand kan twee dagen zijn ware aard geheim houden.”

 

Flexibiliteit en aanleg

Quamba People heeft voor de selectie van personeel een assessmenttool ontwikkeld. Gedurende langere tijd zijn de prestaties van de buitendienstmedewerkers bijgehouden. De resultaten op meetinstrumenten als ‘First Time Fix’, ‘Net Promotor Score (NPS)’ en snelheid zijn inzichtelijk gemaakt. “Die uitkomsten bepalen of je een goede of minder goede Field Service Engineer bent. Dat hebben we vertaald in een assessmenttool. En wat blijkt? De scores verschillen niet significant voor factoren als klantgerichtheid, representativiteit of communicatieve vaardigheden. Iedereen bij ons voldoet aan die eisen. Voor de mate van flexibiliteit en de aanleg voor techniek treden echter wel duidelijke verschillen op. Medewerkers die bereid zijn om langer of in het weekend te werken en medewerkers met meer vermogen om nieuwe technieken aan te leren, die presteren echt beter.”

Robotisering en werkgelegenheid

Tegen de achtergrond van een veranderende maatschappij zijn inmiddels ruim 700 banen geïdentificeerd die gerobotiseerd zouden kunnen worden. Verdwijnen de banen of veranderen ze? Momenteel zijn er twee theoretische stromingen. De ene stelt dat robotisering een negatieve impact heeft en de andere stelt dat er juist nieuwe banen bij komen.

Een blik naar het verleden leert ons dat in vorige technologische revoluties vooral laaggeschoolde krachten werden en arbeiders werd getroffen door mechanisering en automatisering.

Banen die verdwenen:

  • Melkboer
  • Pompbediende
  • Schillenboer
  • Lantaarnopsteker
  • Letterzetter
  • Kolenboer
  • Dorpsomroeper
  • IJsdrager
  • Dienstbode
  • Wekker

Banen die afnamen:

  • Postbode
  • Brugwachter
  • Telefonist
  • Boer
  • Fabrieksarbeider

Cognitieve arbeid

Dit keer neemt informatietechnologie ook de routinematige cognitieve arbeid over. Vooral banen op mbo-niveau in de industrie en dienstensector komen hierdoor onder druk te staan. Risicogroepen zijn administratief medewerkers, boekhouders en assemblagemedewerkers. En de nieuwe ontwikkelingen – denk aan zelfrijdende auto’s - staan al voor de deur, waardoor chauffeurs het ook moeilijk kunnen krijgen. Maar er ontstaan ook nieuwe banen. Vroeger was er namelijk geen behoefte aan een socialmediamanagers en gamebouwers.

Mkb’ers lopen risico
Omdat de ontwikkelingen van nieuwe technologieën steeds sneller gaan, bestaat er een verhoogd risico op een mismatch tussen de competenties van de mensen uit de arbeidsmarkt en de nieuwe functie-eisen van nieuw gecreëerde banen. Interessant is dat in het verleden vooral ongeschoolde banen leden onder de vooruitgang. Met de laatste ontwikkelingen zijn het vooral middenklassefuncties. Deze mensen zullen zich moeten toeleggen op andere functies of hoger geschoolde functies. De meest actuele voorbeelden zijn de ontslagen die vallen bij de verschillende banken. Deze ontslaan namelijk mensen door de vergaande digitalisering van de banken.

Kortom, de arbeidsmarkt wordt opgeschud en het is zaak dat zowel werknemers als werkgevers blijven nadenken over waar de kansen liggen en hoe iedereen zichzelf daarop kan voorbereiden.

Bronnen

Deloitte - De impact van automatisering op de Nederlandse Arbeidsmarkt
SER - Robotisering: kans of bedreiging?
FD - Robotisering creëert jaren van onzekerheid op de arbeidsmarkt
NRC - Hoogopgeleid? Dan ben je vast niet bang voor robots

Vacatures
Regio: Noord-Brabant
Regio: Gelderland,Utrecht
Contact opnemen

HQ Quamba People
De Wel 4
3871 MV Hoevelaken

Tel:  088 777 44 50
op werkdagen 8:30-17:00 uur

Bel mij terug